Jakie auta skupujemy

Skup samochodówSkup samochodówOsobowe
Skup samochodówDostawcze
Skup samochodówUszkodzone
Skup samochodówBez przeglądu, OC
Skup samochodówDowolnej marki i modelu
Skup samochodówKażdego stanu technicznego
Skup samochodówPo 1992 roku produkcji

Sprawdź!

Najlepsze ceny

Skup samochodówSkup samochodówBezpłatna wycena
Skup samochodówDojazd do klienta
Skup samochodówGotówkę w 30min
Skup samochodówSzybką obsługę
Skup samochodówFormalności na miejscu
Skup samochodówWycenę telefoniczną
Skup samochodówCodziennie od 7:00 do 20:00

Możesz nam zaufać

Najbardziej narażonym na uszkodzenie elementem samochodu są opony. Jak rozpoznać usterki ogumienia i jak sobie z nim radzić?

Uszkodzenia eksploatacyjne opony to najczęściej przerwanie jej ciągłości konstrukcyjnej, co w zasadzie uniemożliwia dalszą eksploatację w aucie. Większość uszkodzeń opon spowodowana jest niewłaściwą eksploatacją ogumienia. Tutaj należy wymienić przede wszystkim nieprawidłowe ciśnienie w oponie, które może prowadzić do różnego rodzaju uszkodzeń w obrębie bieżnika, takich jak nadmierne zużycie czoła lub barków opony a nawet do przegrzania konstrukcji. Największą grupę uszkodzeń eksploatacyjnych stanowią jednak uszkodzenia mechaniczne. Powstają one w wyniku przebicia czy przecięcia opony przez ostry element, po czym następuje nagła utrata ciśnienia w kole. W bieżnik opony mogą łatwo wbić się ostre, drobne kamienie czy inne ciała obce pozostawione na powierzchni drogi. Gdy już zdarzy się taka sytuacja, nie należy samodzielnie usuwać takiego elementu z bieżnika, ponieważ może to grozić nagłą utratą powietrza.

Część takich uszkodzeń jest możliwa do regeneracji w wyniku naprawy i wulkanizacji miejsca uszkodzenia. Większość przebić do średnicy ok. 6 mm może zostać naprawiona w profesjonalnym serwisie. Istnieją jednak rozwiązania, które wspomagają pojazd w przypadku "złapania gumy", np. technologia Run Flat, umożliwiająca kontynuację jazdy po utracie ciśnienia w kole. Są także uszkodzenia, których naprawa jest wyjątkowo trudna, czasem niemożliwa lub po prostu nieopłacalna - mowa tutaj przede wszystkim o uszkodzeniach ściany bocznej oraz barku opony, powstałych w wyniku przebicia lub przecięcia. Dlatego, aby wyeliminować możliwość wystąpienia problemów z ogumieniem, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na jego jakość, jak również poświęcić uwagę na właściwą eksploatację.

 

Duży wpływ na poziom zużycia opon ma styl jazdy kierowcy. Nagłe przyspieszanie, ostre hamowanie oraz blokowanie kół znacznie skracają czas życia opony. Podobnie jest w przypadku nawierzchni, po której się poruszamy - nierówne, kamieniste jezdnie lub bezdroża mogą prowadzić do groźnych uszkodzeń. Do przyczyn usterek eksploatacyjnych zaliczyć także można nagły, dynamiczny najazd na krawężnik lub dziurę. Prawidłowy montaż ma również duże znaczenie, ponieważ źle dobrana opona może ulec zniszczeniu w wyniku zsunięcia się z felgi. Wiele uszkodzeń możliwych jest do wykrycia dopiero przy bliskich oględzinach opony w wyspecjalizowanym serwisie. Istnieją jednak pewne przesłanki, na podstawie których możemy wnioskować, że z oponami dzieje się coś niepokojącego - np. nagłe wibracje odczuwane na kierownicy, bezwarunkowe zbaczanie z toru jazdy czy ściąganie auta na jedną ze stron. W przypadku takiej sytuacji zawsze należy przerwać jazdę, dokładnie ocenić stan opony i wykorzystać koło zapasowe, aby dojechać do celu podróży. Z uszkodzoną oponą udajemy się do warsztatu wulkanizacyjnego.

Przed uszkodzeniami nie zawsze można się uchronić, jednak warto dołożyć starań, by zapewnić oponom maksymalne parametry eksploatacyjne. Po pierwsze, najistotniejsza jest regularna kontrola, wykonywana samodzielnie lub za pośrednictwem serwisu. Zaliczyć do niej należy sprawdzenie głębokości bieżnika, ciśnienia powietrza oraz przegląd bieżnika w poszukiwaniu elementów obcych. Innym sposobem jest montaż opon wzmacnianych (oznaczane są symbolem XL) o zwiększonej wytrzymałości i ładowności. Trwają także prace nad oponami niepneumatycznymi, które wykluczą w przyszłości problem utraty ciśnienia w kole.