W tym artykule, pragniemy Państwu zwrócić uwagę na elementy samochodu, które z reguły trzeba wymienić po zakupie samochodu używanego jak i również co i kiedy należy wymieniać we własnym aucie.
Jakie zaniedbania w naprawach mogą mieć najgorsze skutki?
Usterki wielu elementów w samochodzie mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo. Eksploatacja samochodu z niesprawnymi amortyzatorami, luzami w układzie kierowniczym, niesprawnym układem hamulcowym (np. niewymienionym na czas płynem hamulcowym) grozi wypadkiem.
Natomiast pozorne oszczędności na wymianie elementów rozrządu, takich jak pasek, napinacz czy często pomijana pompa wody, doprowadzą do zniszczenia drogich elementów mechanicznych silnika, a więc tłoków, zaworów i wałka rozrządu.
Części samochodowe możemy podzielić na dwie grupy: te, które trzeba na pewno wymienić, i te, które mogą zaczekać pod warunkiem, że przegląd techniczny nie wykaże inaczej.
Do pierwszej grupy należy zaliczyć:
- olej i filtr oleju,
- filtry powietrza i paliwa,
- pasek rozrządu wraz z napinaczami i pompą wody, jeśli jest napędzana paskiem rozrządu,
- świece zapłonowe lub żarowe,
- płyn w układzie chłodzenia.
Nie warto rezygnować z wymiany tych elementów, bo usterka któregokolwiek z nich naraża nas na kosztowne naprawy silnika. Ponadto nie da się zweryfikować stanu technicznego tych części poprzez proste oględziny.
W drugiej grupie znajdą się te części, których stan możemy zdiagnozować podczas badania technicznego samochodu.
Przegląd w warsztacie samochodowym należy oczywiście przeprowadzić przed zakupem auta. Do tej grupy należą:
- elementy układu hamulcowowego - klocki, tarcze, bębny, szczęki, cylinderki plus ewentualna wymiana płynu hamulcowego,
- zawieszenie - sworznie, drążki kierownicze, tuleje wahaczy, gumy stabilizatorów,
- przegląd klimatyzacji z filtrem kabinowym powietrza,
- pasek alternatora z napinaczem,
- amortyzatory w przypadku, jeśli przebieg pojazdu jest wyższy niż 100 tys. km lub jeśli badanie wykaże ich zużycie.
Jakie części i płyny należy wymieniać w aucie niezależnie od przebiegu pojazdu:
- płyn hamulcowy – co 2 lata;
- płyn chłodniczy – maksymalnie co 5 lat lub wcześniej, jeśli po sprawdzeniu odporności na zamarzanie okaże się ona niższa niż -20 st. C;
- olej silnikowy z filtrem – co roku lub wcześniej, jeśli tak wynika z przebiegu i zaleceń producenta pojazdu;
- wycieraczki lub ich pióra – maksymalnie co 2 lata, w praktyce lepiej co roku;
- pasek rozrządu i alternatora – maksymalnie co 5 lat niezależnie od przebiegu;
- opony - po 10 latach na pewno nadają się do wyrzucenia ze względu na starzenie się gumy (oczywiście zazwyczaj zużyją się szybciej);
- cylinderki hamulcowe – po 5 latach zapewne trzeba będzie je wymienić z powodu starzenia się uszczelek.