uszkodzenie: zanieczyszczone lub skorodowane zaciski, zbyt niski poziom elektrolitu, częściowe rozładowanie, wewnętrzne zwarcie.
naprawa: niemal wszystkie usterki można bez problemu usunąć samemu. Jeśli rozładowanie nastąpiło wyłącznie z powodu dłuższego postoju, wystarczy akumulator podładować za pomocą prostownika. W pozostałych przypadkach konieczna jest fachowa diagnoza.
Akumulator jest źródłem prądu dostarczającym poprzez obwody elektryczne energię elektryczną potrzebną do uruchomienia silnika. Podczas rozruchu silnika prąd płynie z akumulatora do rozrusznika oraz układu zapłonowego samochodu.
Akumulator zbudowany jest z 6 ogniw. W zależności od zastosowanych przez producentów rozwiązań technicznych konstrukcje ogniw mogą się różnic. Każde ogniwo generuje napięcie 2,1V, więc cały akumulator ma napięcie znamionowe 12,60V. Aumulator naładowany powinien mieć napięcie rzeczywiste (możliwe do zaobserwowania na przyrządach pomiarowych) 12,8V.
Stan naładowania akumulatora jest mierzony procentowo w zależności od napięcia wynosi odpowiednio:
12,8V – 100%, 12,4V – 73%, 12,19V – 50%, 11,40V – 25%, 11,1V – 0%.
Ujemna temperatura zewnętrza wpływa negatywnie na akumulator powodując obniżenie jego sprawności. Przyjmuje się, że obniżenie temperatury o każdy 1º powoduje obniżenie sprawności akumulatora o 1%, co przy nie doładowanym akumulatorze może praktycznie uniemożliwić rozruch pojazdu.
Akumulator rozładowany zimą może zamarznąć! Im akumulator bardziej rozładowany tym stężenie kwasu w elektrolicie jest mniejsze czyli znajduje się w nim więcej wody. Im więcej wody w akumulatorowym elektrolicie, tym mniejszy mróz potrzebny by elektrolit zamarzł.
Ponadto, gdy akumulator jest głęboko rozładowany (napięcie poniżej 10,4V) kwas siarkowy z elektrolitu reaguje z płytami akumulatora tworząc na nich kryształki siarczanu ołowiu. Jest proces w większości przypadków nieodwracalny (ponowne naładowanie akumulatora nie usuwa powstałego siarczanu ołowiu), czyli akumulator ulega trwałemu uszkodzeniu.