Strona 1 z 2
Czy silnik może zużywać olej? A jeśli tak, to dlaczego silnik go zużywa oraz w jakich ilościach? Sprawa jest śliska, bo większość producentów zarzeka się, że jeśli silnik zużywa 1 litr na 1000km to wszystko jest w jak najlepszym porządku. Czy aby na pewno? Dlaczego silnik bierze olej? Od czego zależy zużycie oleju? Przede wszystkim od stanu silnika i stylu jazdy. Nie bez znaczenia jest konstrukcja silnika i jego osprzętu.Stan silnika. Którędy olej może „uciekać”? Pomijając wycieki może on znikać poprzez nieszczelny układ tłok-cylinder lub uszczelniacze zaworowe. Skąd biorą się te nieszczelności? Ze zużycia lub złego docierania silnika. Zużycie to zużycie i to jest chyba jasne, ale jak to możliwe, że auto z bardzo małym przebiegiem bierze olej? Może to być spowodowane wystąpieniem zjawiska glazingu. Jeśli podczas docierania silnik pracował pod zbyt małym obciążeniem to mogło dojść do wypolerowania cylindra. Może to się wydawać niemożliwe, ale takie przypadki się zdarzają. W takiej sytuacji nie ma szczelności i olej przedostaje się do komory spalania.
Drugim miejscem, w którym może pojawić się nieszczelność są prowadnice zaworowe. Każda z nich ma osobny uszczelniacz. Niestety z wiekiem lub w wyniku wysokiej temperatury wynikającej z przegrzania silnika, uszczelniacze tracą elastyczność i po trzonkach zaworów do kolektorów spływa olej.
Jak sprawdzić którędy olej ucieka? W czasach wszechobecnych katalizatorów można tego dokonać jedynie poprzez pomiar ciśnienia sprężania w cylindrach. Jeśli mieści się ono w normie to znaczy, że to uszczelniacze. Co ma do tego katalizator? Jeśli go nie ma, możemy zaobserwować dymienie (chociaż, jeśli już widać dymienie to najczęściej zużycie oleju już jest bardzo znaczące). Kiedyś po rodzaju dymienia można było rozpoznać co „kucnęło”. Jeśli było to zużycie, to silnik dymił przy dodawaniu gazu i pod obciążeniem. Jeśli uszczelniacze to przy zejściu z wysokich obrotów. Ot takie starodawne patenty warsztatowe.
- start
- Poprzedni artykuł
- 1
- 2
- Następny artykuł
- koniec