Strona 1 z 3
Powłoka lakiernicza nowoczesnych samochodów najczęściej składa się z dwóch warstw. Bezpośrednio na gołą blachę kładzie się podkład, a następnie kolor oraz lakier bezbarwny, nadający nadwoziu połysk. W zależności od producenta, łącznie całość ma od ok. 80 do 150-170 µm grubości. Oszczędniej samochody lakierują producenci z Azji, grubszą powłokę wykonują marki europejskie.Myjnia ręczna - pamiętają o szczotce z naturalnym włosiem lub mikrofibrą
Myjnia ręczna, bezdotykowa, czy automatyczna. Którą wybrać? Aby lakier przez długi czas był błyszczący, kierowca powinien pamiętać o jego kosmetyce. Podstawą jest dokładne mycie samochodu, które zaleca się przynajmniej raz w miesiącu.
Samochód myjemy zaczynając od dachu i przesuwamy się z czyszczeniem do dołu. Dzięki temu najbardziej zabrudzone elementy zostają do wyczyszczenia na koniec. Szczególnie zimą, kiedy na drogach jest mnóstwo soli i piasku, dokładnie trzeba myć okolice nadkoli, progów i dolne partie drzwi. To tu zbiera się najwięcej osadów, które przyspieszają zużycie lakieru i mogą się przyczyniać do korozji nadwozia – mówi Paweł Brzyski, właściciel myjni samochodowej w Rzeszowie.
Aby mycie nie było dla lakieru inwazyjne, zaleca się stosowanie szczotek z naturalnego włosia i wysokiej klasy kosmetyków. W trakcie mycia szczotkę należy regularnie płukać, a wodę wymieniać. Piasek i śmieci ściągane z nadwozia wchodzą bowiem między włosy i podczas szczotkowania rysują powłokę lakierniczą.
Ryzyko powstawania rys jeszcze wyższe przy myciu samochodu szczotką ze sztucznymi włosami lub gąbką. Niezłym narzędziem, które daje dobre efekty pod warunkiem regularnego płukania są myjki obszyte mikrofibrą, najczęściej z jednej strony gładką, a z drugiej ułożoną w kształt frędzli. Takiego sprzętu używa się na profesjonalnych myjniach. Ich właściciele z reguły nie oszczędzają także na środkach czyszczących. Tylko szampony i detergenty najwyższej klasy zapewniają dobre właściwości czyszczące, nie działając przy tym zbyt inwazyjnie w stosunku do lakieru. W przypadku kiepskiej jakości środków, w dodatku zbyt słabo rozcieńczonych wodą, częste stosowanie kończy się matowieniem bezbarwnej warstwy.
Mycie ręczne w profesjonalnym zakładzie kosztuje od 15-20 zł wzwyż. Im więcej usług dodatkowych, tym usługa droższa. Za ok. 50 zł auto zostanie umyte, wytarte, a zimą także zabezpieczone przed zamarzaniem zamków i przywieraniem uszczelek do drzwi.
Można także zainwestować we własny sprzęt i środki czyszczące. Dobra szczotka to ok. 50 zł, szampon ok. 20 zł, ircha z naturalnej skóry ok. 70 zł. Problemem jest jednak znalezienie miejsca, w którym legalnie można umyć samochód. Na parkingu pod blokiem nie wolno tego robić. Można nawet dostać mandat od straży miejskiej. Miejsce, w którym zgodnie z prawem można mieć auta, musi posiadać odpływ do kanalizacji sanitarnej a nie deszczowej.
- start
- Poprzedni artykuł
- 1
- 2
- 3
- Następny artykuł
- koniec