Jakie auta skupujemy

Skup samochodówSkup samochodówOsobowe
Skup samochodówDostawcze
Skup samochodówUszkodzone
Skup samochodówBez przeglądu, OC
Skup samochodówDowolnej marki i modelu
Skup samochodówKażdego stanu technicznego
Skup samochodówPo 1992 roku produkcji

Sprawdź!

Najlepsze ceny

Skup samochodówSkup samochodówBezpłatna wycena
Skup samochodówDojazd do klienta
Skup samochodówGotówkę w 30min
Skup samochodówSzybką obsługę
Skup samochodówFormalności na miejscu
Skup samochodówWycenę telefoniczną
Skup samochodówCodziennie od 7:00 do 20:00

Możesz nam zaufać


Wnętrze pojazdu

Badanie zaczyna się od wjazdu na stanowisko badawcze, jednak zanim diagnosta zejdzie do kanału (lub podniesie samochód na podnośniku) dokonuje oględzin wewnątrz samochodu. Na kierownicy nie powinno być dużych luzów, a na desce rozdzielczej nie powinna się palić żadna kontrolka oznaczająca poważną awarię, np. układu ABS, czy poduszki gazowej. Sprawdzane jest też mocowanie foteli, które nie może być przerdzewiałe, a także punkty mocowania pasów bezpieczeństwa.

Podwozie, czyli bezpieczeństwo jazdy

Badanie obejmuje szereg punktów, ale najważniejsze są te związane z bezpieczeństwem jazdy. W podwoziu jest kilka kluczowych elementów, które diagnosta musi sprawdzić. Należą do nich układ hamulcowy, zawieszenie, układ kierowniczy, opony, a także elementy nośne pojazdu.

Układ hamulcowy poddawany jest szczegółowej kontroli. Diagnosta ma obowiązek optycznie sprawdzić stan okładzin ciernych oraz tarcz hamulcowych – ich powierzchnia powinna być gładka, nie mogą też być popękane. Przewody hamulcowe także muszą być w należytym stanie, miękkie nie mogą się pocić, sztywne przewody nie mogą być nadmiernie skorodowane. Podczas badania na odpowiednim stanowisku sprawdzana jest sprawność układu hamulcowego, różnice pomiędzy kołami danej osi nie mogą przekroczyć dopuszczalnych wartości, a hamulec pomocniczy musi być sprawny.

Zawieszenie to kolejny istotny element kontrolowany podczas badania na tzw. szarpakach. W ten sposób wykrywane są nadmierne luzy. Trzeba zdać sobie sprawę, że nie chodzi tylko o nasz komfort, mocno wybite sworznie wahaczy mogą się wypiąć podczas jazdy, co może skończyć się tragicznie. Zużyte tuleje, czy łożyska także wymagają naprawy. Diagnosta sprawdza jeszcze stan sprężyn pod kątem pęknięć oraz czy amortyzatory nie mają wycieków.

Jak już wspomnieliśmy w układzie kierowniczym nie powinno być nadmiernych luzów wyczuwalnych na kierownicy, ani stuków. Pod samochodem badany jest stan końcówek drążków kierowniczych. Tak jak w przypadku mocowań zawieszenia, ich stan ma bezpośredni wpływ na nasze bezpieczeństwo. Diagnosta ma obowiązek sprawdzić stan ogumienia, minimalna głębokość bieżnika to 1,6 mm, opony nie powinny być popękane. Na jednej osi muszą być zamontowane opony o takiej samej budowie bieżnika.

W starszych pojazdach pojawia się problem rdzy w podwoziu, która najgroźniejsza jest dla elementów nośnych pojazdu. Przerdzewiałe progi, podłużnice, czy np. rama w przypadku samochodów terenowych, to poważny problem, który może sprawić, że nasz samochód zostanie uznany za nienadający się do dalszej eksploatacji.

Istotnym punktem na liście kontrolnej jest sprawdzenie czy podstawowe podzespoły pojazdu nie mają wycieków. Nieduże zapocenia nie zagrażają zaliczeniu badania, ale jeśli wycieki są poważne, lub diagnosta stwierdzi, że w najbliższym czasie mogą zagrozić bezpieczeństwu jazdy, może wydać ocenę negatywną. Ostatnim elementem podwozia poddawanym kontroli jest układ wydechowy. Dopuszczalna jest powierzchowna rdza, jednak przerdzewiały tłumik, czy dziurawe rury uniemożliwiają zaliczenie badania.

Oświetlenie i szyby

Jadąc na badanie powinniśmy zadbać o działanie obowiązkowego oświetlenia samochodu. Na pewno będzie sprawdzane działanie świateł pozycyjnych, mijania, drogowych, cofania, tylnego przeciwmgielnego oraz kierunkowskazów. Diagnosta ma obowiązek sprawdzić jak świecą przednie reflektory i ewentualnie skorygować wysokość wiązki światła. Klosze lamp nie mogą być popękane, a na szkłach reflektorów nie może być odprysków.

Problemy mogą sprawiać m.in. niehomologowane żarniki ksenonowe montowane w lampach halogenowych. Nie posiadają one prawidłowego odcięcia linii światła i w konsekwencji oślepiają jadących z przeciwka. Podobnie jest z pojawiającymi się żarówkami LED-owymi bez europejskiej homologacji. Ich stosowanie jest dozwolone jedynie w przypadku oświetlenia nieobowiązkowego, np. wnętrza pojazdu, natomiast nie wolno ich stosować jako świateł zewnętrznych, np. pozycyjnych.

Szyby samochodu to także element sprawdzany podczas badania. Najważniejsza jest przednia szyba, która nie może mieć pęknięć, lub odprysków. W zakresie pola widzenia kierowcy nie może być też porysowana. Oprócz tego, jeśli auto ma przyciemniane szyby sprawdzana jest przepuszczalność świetlna szyby czołowej i szyb w drzwiach przednich. Reszta może być dowolnie zaciemniona.