Pływak w baku jest stosowany od początku motoryzacji. Jego praca bywa nieoceniona, ponieważ dzięki jego obecności w zbiorniku paliwa jesteśmy informowani, ile płynu znajduje się w naszym aucie. Co zrobić, kiedy pływak zaczyna szwankować?
Pływak w połączeniu z komputerem pokładowym jest w stanie co do kilometra wyliczyć liczbę kilometrów, które można pokonać bez konieczności tankowania. Oczywiście wyliczanie zasięgu jest szacunkowe i ma przede wszystkim charakter czysto informacyjny.
Od czego zacząć?
Najczęstszą usterką pływaka znajdującego się w zbiorniku paliwa jest jego chwilowe zacięcie, co nie wymaga radykalnej interwencji. Jeżeli zauważymy, że pływak zachowuje się dziwnie, najlepszym rozwiązaniem jest próba jego odblokowania. Polega ona na pozostawieniu około połowy zbiornika i przejechaniu po nierównościach na drodze. Paliwo w zbiorniku zostanie wzburzone, co może spowodować odblokowanie zaciętego pływaka. Jeżeli próby samodzielnej naprawy nie przyniosą pożądanego efektu, a pływak nadal będzie zacięty, pozostaje tylko jego demontaż.
Demontaż pływaka
Demontaż pływaka w większości przypadków nie należy do łatwych i wiąże się z koniecznością wymontowania całego baku oraz rozłączenia wszystkich przewodów i okablowania. W niektórych przypadkach demontaż pływaka jest możliwy od środka pojazdu przez wyjęcie tylnej kanapy, dlatego przed przystąpieniem do pracy warto zapoznać się z opiniami innych kierowców.
Pływak jest urządzeniem mechanicznym i jedyną czynnością, którą możemy wykonać, jest jego dokładne wyczyszczenie. Wiele osób stwierdzi, że paliwo na stacji jest czyste. Trzeba jednak pamiętać, że osad który z niego powstaje przez kilka lat, już taki nie jest. Następnym krokiem jest wyczyszczenie wszystkiego w okolicy miejsca montowania pływaka. Nie zaglądamy tam zbyt często, dlatego gdy wszystko jest na wierzchu, można wykorzystać ten moment, aby usunąć zabrudzenie, a nawet zdrapać rdzę, o ile się tam znajduje. Po dokładnym wyczyszczeniu zarówno pływaka, jak i jego mocowania oraz okolic, możemy przystąpić do montażu. W przypadku, gdy zabieg ten nie przyniesie rezultatu, pozostaje tylko jego wymiana.
Nowy czy używany pływak?
Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest zakup nowego pływaka. Średni koszt – w zależności od modelu i marki pojazdu – to około 400 zł. Decydując się na zakup używanego, pamiętajmy, aby dokładnie sprawdzić, czy pływak będzie pasował do naszego pojazdu (marka, rok, rodzaj paliwa).
Demontaż pływaka umieszczonego w zbiorniku paliwa potrafi pochłonąć sporo czasu, dlatego przed przystąpieniem do pracy lub zleceniem naprawy mechanikowi zapoznajmy się ze schematami, które podpowiedzą, jak w najszybszy sposób można się do niego dostać. W przypadku konieczności demontażu zbiornika paliwa usługa u mechanika nie będzie należała do najtańszych.