Jakie auta skupujemy

Skup samochodówSkup samochodówOsobowe
Skup samochodówDostawcze
Skup samochodówUszkodzone
Skup samochodówBez przeglądu, OC
Skup samochodówDowolnej marki i modelu
Skup samochodówKażdego stanu technicznego
Skup samochodówPo 1992 roku produkcji

Sprawdź!

Najlepsze ceny

Skup samochodówSkup samochodówBezpłatna wycena
Skup samochodówDojazd do klienta
Skup samochodówGotówkę w 30min
Skup samochodówSzybką obsługę
Skup samochodówFormalności na miejscu
Skup samochodówWycenę telefoniczną
Skup samochodówCodziennie od 7:00 do 20:00

Możesz nam zaufać

Pompa paliwa jest elementem, bez którego praca silnika jest niemożliwa. Jak poradzić sobie w przypadku jej awarii i gdzie szukać problemu?

Czym jest?

Pompa paliwa jest odpowiedzialna za pompowanie paliwa do silnika. W starszych samochodach była napędzana mechanicznie, obecnie wszystkie pojazdy mają pompę elektryczną. W pojazdach wysokociśnieniowych (np. nowoczesne silniki diesla) spotkamy się z dwiema pompami. Pierwsza jest umieszczona w zbiorniku paliwa i jest odpowiedzialna za jego transport pod maskę pojazdu, natomiast druga – za utworzenie odpowiedniego ciśnienia paliwa, które zostaje przekazane do wtryskiwaczy. Pompa znajdująca się w zbiorniku paliwa nosi nazwę pompy niskiego ciśnienia.

Od czego zacząć?

Jeżeli po przekręceniu klucza na zapłon, nie usłyszymy z tyłu pojazdu (okolice tylnej kanapy, ewentualnie bagażnika) charakterystycznego dźwięku załączenia pompy paliwa, a próba odpalenia kończy się fiaskiem, najprawdopodobniej mamy do czynienia z awarią pompy.


Na początku najlepszym rozwiązaniem jest sprawdzenie bezpieczników odpowiedzialnych za pompę. W zależności od pojazdu umieszczenie bezpiecznika bywa różne – pod kierownicą, maską, a nawet w okolicach pompy. Pamiętajmy, że gdy przyczyną awarii pompy paliwa jest przepalony bezpiecznik, należy go zastąpić bezpiecznikiem o identycznej wartości. Przed wymianą trzeba się upewnić, jaki bezpiecznik powinien być zastosowany (w większości przypadków na odwrocie osłony od obudowy bezpieczników znajduje się rozpiska z wartościami bezpieczników, które powinny być zastosowane).

Jeżeli nie bezpiecznik, to…

W przypadku, gdy bezpiecznik nie uległ przepaleniu lub jego wymiana nie przynosi rezultatu, zmuszeni jesteśmy dostać się do pompy. Zazwyczaj wiąże się to z koniecznością demontażu tylnej kanapy. Kolejną rzeczą, którą trzeba samodzielnie sprawdzić, jest zbadanie, czy do pompy paliwa jest dostarczany prąd. Najłatwiejszym sposobem jest podłączenie multimetru do kostki wchodzącej do pompy. Jeżeli napięcie dochodzi do pompy, najprawdopodobniej to ona uległa awarii. Zanim zdecydujemy się na wymianę pompy na nową, dokładnie sprawdźmy, czy problemem nie jest skorodowane lub obluzowane połączenie elektryczne. Stosunkowo często zdarza się, że do pompy jest doprowadzane zbyt niskie napięcie, przez co jej poprawna praca zostaje zakłócona. W wielu przypadkach winny jest komputer sterujący silnikiem.

Sprawdź na krótko

Jeżeli sprawdziliśmy połączenia, możemy skontrolować funkcjonowanie pompy paliwa, podłączając ją bezpośrednio do źródła zasilania, np. akumulatora. Jeżeli pompa nie zacznie działać, pozostaje nam jej wymiana. W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem jest zakup nowej. Unikajmy używanych pomp paliwa, ponieważ istnieje ryzyko, że w niedługim czasie znów wystąpi awaria. Przed zakupem upewnijmy się, że dana pompa będzie pasowała do naszego pojazdu. Szczególną uwagę należy zwrócić na to, czy element pasuje do marki i modelu auta oraz do jakiego silnika pompa ma zastosowanie.

Wpływ na awarię pompy paliwa ma również długotrwałe jeżdżenie z minimalnym poziomem paliwa w zbiorniku, przez co nie jest ona właściwie smarowana i chłodzona. Zalecaną wartością, poniżej której nie powinniśmy często i na długo schodzić, jest 1/4 pojemności zbiornika paliwa.