Strona 2 z 3
Jak się potem okazało, mój przypadek wcale nie był odosobniony. Jak mówi Jacek Pobłocki z firmy Starter24 zajmującej się pomocą drogową, każdego roku kilkaset osób wzywa mechaników ich firmy po pomoc w awaryjnym otwarciu auta. – W 90 proc. przypadków do takich sytuacji dochodzi z winy użytkownika. 5 proc. wezwań dotyczy samochodów z dostępem bezkluczykowym, które - jak już wspomnieliśmy - w teorii nie powinny dopuszczać do takiej sytuacji.
Potwierdził to zresztą przedstawiciel marki Audi w Polsce. Na pytanie o możliwość zatrzaśnięcia kluczyków w nowym Audi A4, odpowiedział zdecydowanie: - To niemożliwe. System jest tak zaprojektowany, że nie powinno się to wydarzyć – mówi Leszek Kempiński, szef działu PR polskiego oddziału Audi, jeszcze zanim został poinformowany o całym zajściu.
Dzwonię do ubezpieczyciela i opisuję sytuację. Konsultant prosi o kilka szczegółów z dowodu rejestracyjnego, który razem z kluczykami znajduje się w środku. Całe szczęście, wystarczył numer VIN widoczny na szybie. - Przyślemy mechanika, który podejmie się próby otwarcia auta, ale nie dajemy gwarancji, że się uda - poinformował mnie głos po drugiej stronie słuchawki.
Godzinę później mechanik był już na miejscu. Muszę podpisać dokument świadczący o tym, że w razie ew. uszkodzenia firma nie ponosi za nie odpowiedzialności. Mechanik może zaczynać pracę.
Najpierw chwyta szybę przednich drzwi przyssawką i odgina je, tworząc kilkumilimetrową szczelinę. Drzwi większości samochodów są na tyle elastyczne, że ich trwałe odkształcenie z użyciem siły rąk jest niemal niemożliwe. Gorzej, gdyby samochód miał drzwi bez ramek – wówczas szyba mogłaby pęknąć.
W powstałą szparę mechanik wsuwa specjalną poduszkę hydrauliczną i zaczyna pompować. Wypełniona powietrzem poduszka powiększyła szczelinę między drzwiami a słupkiem B do ok. 1 cm. Mechanik wsunął w nią elastyczny drucik i spróbował pociągnąć za klamkę. Pudło: w nowszych autach koncernu VAG stosuje się podwójne ryglowanie. Oznacza to, że drzwi zamknięte od zewnątrz nie dają się otworzyć z wewnątrz. Mechanik wiedział jednak, że aby otworzyć auto, wystarczy wcisnąć… przycisk służący do uruchamiana silnika. Wystarczy, że zaświecą się kontrolki i auto jest otwarte.